Hur farligt är socker för barn?

Ann FernholmBarn, Bebis, Förälder

Att för mycket socker inte är bra för oss, det är nog de flesta idag medvetna om. Och att socker har en enorm dragningskraft hos barn, det behöver vi inte berätta. Trots denna medvetenhet serverar vi föräldrar ändå på tok för mycket socker till våra barn. Ingen generation barn har ätit så mycket socker som den som växer upp nu.

Men hur farligt är det för våra barn att äta socker? Vilka sockerfällor bör man undvika i vardagen och vad kan man äta istället? Vi kontaktade vår expert på barn och mat, Ann Fernholm, för att lära oss mer om socker.

Hej Ann! Hjälp oss att reda ut det här med socker och barn. Hur påverkas barn av för mycket socker, på kort och på lång sikt?

– Först och främst är sötsaker näringsfattiga och godis innehåller i princip ingen näring alls. Vitaminer, mineraler och antioxidanter fungerar som ett slags smörjmedel i kroppens molekylära maskineri. Ett barn som äter smågodis för 10 kronor på lördagen (100 gram) får i sig mellan 20-25 procent av sitt dagsbehov av energi, utan att samtidigt få i sig något smörjmedel till kroppen.

Att äta mycket sötsaker ger också hål i tänderna. Om vi uppnådde WHO:s hälsomål, att få max 5 procent av alla kalorier från socker, skulle i princip inget barn få något hål.

Forskare börjar nu också tro att en hög konsumtion av socker direkt kan förstöra kroppens ämnesomsättning. Vitt socker består av sockerarterna glukos och fruktos. Den senare, fruktos, omsätts i levern. När vi överkonsumerar socker, vilket många gör när de äter godis och dricker läsk, drar det igång en fettbildning i levern och efter ett tag verkar det fasta fett i levern. Förr var fettlever något vi förknippade med alkoholism, nu har en av tio unga i USA fettlever. Problem med fettlever ökar lavinartat över världen.

Hur vet man om man ger sitt barn för mycket socker? Vad är en lagom nivå?

– Exakt hur mycket socker ett barn kan äta, beror på många olika saker, till exempel hur mycket de rör på sig och vilka gener de har. Det är väldigt svårt att som förälder ha koll på hur mycket socker barn stoppar i sig, eftersom det finns mycket dolt socker i livsmedel. De värsta sockerbovarna är dock godis och läsk. I godis är sockret extremt kompakt packat. I 100 gram smågodis döljs ungefär 20-25 sockerbitar. Ett fem år gammalt barn ska aldrig äta mer än 17 sockerbitar på en dag, enligt Livsmedelsverket. WHO:s hälsomål är max 8-9 sockerbitar, och då ska sockret i sylten till pannkakorna räknas in.

Har du tips på vad man kan byta ut godis, snacks och annat sött på lördagen mot?

– Torkad frukt är bättre än godis, eller egna dadelbollar. Hitta recept på saker som är goda, utan tillsatt socker. Det finns massor att hitta på internet. I de flesta kulturer i världen äter man inte något sött för att det är lördag. Vår sockerförbrukning har gått upp från cirka 1 kg socker per person och år i början av 1800-talet, till cirka 43 kg nu. Ät god mat istället för sötsaker. Låt barnet välja mat i affären. Mina barn brukar vilja ha oliver, körsbärstomater, grillad kyckling eller en bit camembert.

Några tips till mindre socker i vardagen:
  • Släng ut läsken, drick vatten eller mjölk till vardags och spara juice till festdricka.
  • Ge aldrig barnet mer än 5-6 godisbitar.
  • Titta över frukosten och mellanmålen. I smaksatta mjölkprodukter och frukostflingor är det ofta mycket socker. Läs på paketen. I en Risifrutti är det exempelvis 5 sockerbitar.
  • Baka alltid med halva mängden socker. De flesta kakor och recept är översötade. Ju mindre socker vi äter, desto mindre behöver vi för att det ska smaka sött.
  • Blanda ut sylten med lite färsk frukt eller bär. Hitta lågsockervarianter i affären.
  • Hitta andra goda saker att äta. Det är bättre att söta med dadlar än med tillsatt socker, eftersom dadlarna innehåller både näring och mättande fibrer.

 

 
LIFE WITH KIDS - SIGNA UPP FÖR PERSONLIGA BREV!

Med våra dagliga mailutskick får du som gravid och förstaårs­förälder stöd och råd för ett tryggare föräldraskap. Signa upp redan idag!

Läs mer här

 
© Life with Kids 2017  

Ann Fernholm är vetenskapsjournalist och författare till böckerna Ett sötare blodDet sötaste vi har och Smakäventyret. Hon granskar forskarvärlden inom området hälsa och har bland annat granskat Livsmedelsverkets kostråd till bebisar.