Hur mycket ska barn röra på sig?

Life with KidsBarn, Podcast

Som förälder funderar man ofta kring barns rörelse – rör de sig för lite? Borde de gå på fler aktiviteter? Och hur viktigt är det egentligen med dessa aktiviteter? För att räta ut frågetecknen kring detta träffade Life with Kids en som verkligen har koll på det här med rörelse – Carolina Klüft.

Carolina är ju känd som folkkär friidrottare med flertalet medaljer i bagaget. I dag jobbar hon som projektledare på organisationen Generation Pep som startades på initiativ av Kronprinsessparet. De vill tillsammans med aktörer från hela samhället driva ett långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus.

Inför mötet med Carolina har vi diskuterat kring vår egen inställning till rörelse och aktiviteter och hur vi själva hade det som små. Det känns ju som att de rör sig mycket på förskolan men lite dåligt samvete har vi för att vi kanske är inne för mycket på helgerna – ingen av oss är någon friluftsmänniska även om vi gärna skulle vilja. Och barn gör ju som vi gör och inte som vi säger… Och skärmtiden, äter den upp för mycket av det som skulle kunna vara “rörelsetid”?

generation pep

Vi ses på Norrsken House i Stockholm där Carolina har sitt kontor. Här ska vi sitta och spela in vår podcast i en timme.

– Det handlar om att peppa igång en hel generation, förklarar Carolina när vi frågar om Generation Pep. Vi ska försöka hitta en samstämmighet i samhället kring frågor som rör barns fysiska rörelse och matvanor. Vi har sett att det finns mycket att göra där.

Vikten av rörelse
Så varför ska man egentligen röra på sig? Carolina förklarar att vi är byggda för att röra på oss, och att vi får många positiva effekter av det – vi sover bättre, får bättre koncentration och får “självförtroende i kroppen” – att man vågar prova på nya saker och får en trygghet i sin kropp. De här vanorna följer ju också med om de sätts tidigt. Men trots alla positiva effekter av rörelse är resultaten nedslående när man tittar på hur mycket våra barn faktiskt rör sig. Centrum för idrottsforskning har mätt hur mycket barn i olika åldrar rör på sig och det visade att endast 22% av flickorna kommer upp i de 60 minuter av rörelse per dag som WHO rekommenderar. Siffran för pojkar är 44%, vilket är bättre men ändå inte tillräckligt bra. Dessutom rör barn sig mindre när de är hemma på helgen än på vardagar. Att det var illa hade vi kanske anat men kanske inte riktigt så här illa.

När ska man som förälder börja tänka till kring detta?
– Fyraåringar i Sverige idag sitter still halva sin vakna tid i snitt. Så redan där ser man ju de här tendenserna, berättar Carolina. Vi måste få in rörelse som en naturlig del i vardagen, precis som att borsta tänderna. Det behöver inte handla om hårda träningspass utan om små rörelsepauser och annat.

CAROLINA KLÜFTS TRE BÄSTA TIPS KRING RÖRELSE
  • Prata med ditt barn, vad kan vi göra tillsammans för att röra oss mer?
  • Sänk trösklarna! Det går lika bra att bygga hinderbana hemma med hjälp av stolar, kuddar och böcker och kasta bollar i kastruller som att sätta ditt barn i dyra aktiviteter.
  • Och till oss vuxna, ta en rörelsepaus i 4 minuter var 30 minut, gör underverk för kropp och knopp.
Lyssna på hela podden med Carolina

 

Samtliga podavsnitt med Life with Kids hittar du här.

 

 
LIFE WITH KIDS - SIGNA UPP FÖR PERSONLIGA BREV!

Med våra dagliga mailutskick får du som gravid och förstaårs­förälder stöd och råd för ett tryggare föräldraskap. Signa upp redan idag!

Läs mer här

 
© Life with Kids 2018  

 

 

 

Vår idé är att ta fram verktyg för föräldraskapet så som det ser ut idag. Vi hoppas kunna lotsa dig till ett tryggare föräldraskap. Med dagliga texter där vi blandar ny forskning, beprövade tips, råd från andra föräldrar och en klapp på axeln då och då vill vi stärka både mammor och pappor i sin föräldraroll.