När kan man börja träna efter en graviditet?

Mia FernandoBebis, Förälder, Gravid

För många tränande personer innebär en graviditet, i alla fall i slutskedet, att man blir förhindrad i sitt vanliga träningsupplägg. Alla graviditeter är dock olika, en del mår bra och hittar träningsformer som gör att man kan träna hela vägen under graviditeten och andra mår dåligt och blir i princip sängliggande redan tidigt. Oavsett hur resan under graviditeten såg ut är det många som längtar efter att kunna röra sig fritt igen efter förlossningen. Men är det farligt att börja träna för tidigt och vad ska man tänka på när man börjar igen? Vi kontaktade vår expert och favoritfysioterapeut Mia Fernando för att få svar.

Hej Mia! Vad är det viktigaste att tänka på när man ska börja träna igen efter en graviditet?

–- Det viktigaste är att känna efter i kroppen. För någon går återhämtningen snabbt och allting känns bra kort efter förlossningen. För någon annan kommer kroppen ge symtom i form av smärta, inkontinens eller obehag. Då är det viktigt att skynda långsamt, men inte så långsamt att man istället blir inaktiv. Är man osäker kan man söka hjälp! 

Hur vet man att man är redo att exempelvis börja springa eller lyfta tungt igen?

– Jag skulle vilja råda de allra flesta att vänta minst 12 veckor efter förlossningen, det är först då som kroppen är ordentligt läkt och eventuella stygn har tagit ihop med så pass stark vävnadstålighet att det är klokt att börja lägga på någon belastning. Men det är viktigt att definiera ”tunga lyft”. Nu menar jag tunga, repetitiva lyft i träningssyfte. Några lyft av ett äldre barn då och då kan för många fungera efter kortare tid än så.

Är det något speciellt man ska akta sig för att göra förtidigt inpå förlossningen?

– Saker som inte känns bra! Jag är väldigt ”anti” kategoriska svar med förbud, do’s and don’ts. De allra flesta kvinnor har en adekvat uppfattning om vad kroppen tål och klarar. Känner man sig tvärt om väldigt osäker är det bättre att fråga en professionell. Det är lika dåligt att bli helt inaktiv som att överanstränga sig.

Vilka är de vanligaste träningsrelaterade komplikationerna som kan uppstå?

– Generellt finns det en skaderisk av att dra igång för hårt och för snabbt efter ett träningsuppehåll eller en graviditet. Det man kan vara extra hänsynsfull med är bäckenbotten och bålmuskler. Det viktigaste är att börja successivt, gärna kanske lite för lätt. När man tränat ”lite för lätt” i några veckor utan att få någon komplikation vet man att det går att stegra. Så fortsätter man att öka stegvis! Möter man aldrig på några problem är man sedan ofta tillbaks på ursprungsläget rätt smidigt. Stöter man på problem ska man söka vård.

 

 
LIFE WITH KIDS - SIGNA UPP FÖR PERSONLIGA BREV!

Med våra dagliga mailutskick får du som gravid och förstaårs­förälder stöd och råd för ett tryggare föräldraskap. Signa upp redan idag!

Läs mer här

 
© Life with Kids 2018  

 

Mia Fernando är fysioterapeut och jobbar specialinriktat mot gravida, nyförlösta och kvinnor med gynekologiska besvär. Tillsammans med sin man driver hon bloggen Bakingbabies.se och 2017 blev hon utsedd till Årets Fysioterapeut. 2018 släppte hon även boken Mammaroll och snippkontroll.