Stress, oro och kontrollförlust under graviditeten

Life with KidsGravid, Podcast

En mörk, regnig och kall novemberdag besöker vi Birgitta Skarlöv på Privata Barnmorskor i Stockholm. Kontrasten är stor när vi kommer innanför dörrarna. Därinne är det ljust, varmt och mysigt. Det känns som att komma hem till någon. Det är mattor på golven och det luktar kaffe i väntrummet. Förutsättningarna är bra för att tala om ett ganska jobbigt ämne.

Birgitta berättar att stress och oro och kanske också känslan av att tappa kontrollen under graviditeten är något som har blivit allt vanligare de senaste åren. Ofta är det våra egna höga förväntningar som ställer till det. När man äntligen plussat ska allt vara rosa moln och man ska vara lyckligast i världen, samtidigt kanske man mår väldigt illa, man ska hålla det hemligt för alla i sin omgivning och man lever ett liv med ett högt tempo. Det fungerar inte när man plötsligt blir som klubbad på kvällen och kanske också fått tidiga graviditetsbesvär som är jobbiga. Idag väntar vi också allt längre med att försöka bli gravida, vilket leder till en ökad stress och press redan under tiden man försöker.

Tips på saker att göra själv för att öka välmåendet under första trimestern

  1. Ta en eller ett par veckor ledigt – om du har möjlighet, ta ut semester eller försök att justera dina arbetstider så att du kan vila upp dig
  2. Boka av allt efter jobbet. Gå hem och sov om du behöver det.
  3. Om du mår illa – låt inte blodsockret sjunka för lågt, ät lite och ofta
  4. Tänk att det här varar med största sannolikhet inte varar hela graviditeten, ta en dag i taget, det kommer att bli bättre.
  5. Var snäll mot dig själv. Sänk kraven under första trimestern. Var självisk och lyssna på din kropp.

 

Stress under graviditeten
Blev inte graviditeten som du föreställt dig? Du kanske inte mår så bra som du trodde, eller du kanske inte hinner med allt det där du gjorde innan, eftersom du är så trött? Det är inte konstigt att du är så trött. Tänk på allt fantastiskt som händer i din kropp, utan att du tillsynes behöver göra någonting. Men din kropp jobbar för högtryck – den skapar ju en helt ny människa! Och ditt jobb nu är att låta den göra det. Under den första trimestern är det mycket som händer med barnet – vitala delar, organ och kroppsdelar utvecklas, funktioner och utseende börjar ta fart och trots att hen fortfarande är så liten och lätt har den redan dubblerat sin storlek och vikt många gånger om. Det kommer inte vara så här hela graviditeten, du kommer att bli piggare och få mer ork, men lyssna på kroppen och vila när du behöver det. Stress är normalt sett inte skadligt för barnet, det ska mycket till innan det är det, så ta råden för din egen hälsas skull. På frågan om vilka tips Birgitta har om man känner sig stressad under graviditeten svarar Birgitta en sak: Vila – det är det enda som hjälper mot stress.

 

Oro under graviditeten
Under första trimestern är det vanligt att oroa sig för att allt inte är bra med barnet. Man känner inte barnets rörelser än, man kanske inte har så många graviditetssymptom eller så har man kanske gått igenom ett tidigare missfall och är orolig för att det ska hända igen. Oavsett vad man oroar sig för så kan det vara en tröst att veta att det är väldigt vanligt och om det värsta skulle hända så är det väldigt lite man kan göra för att påverka det. De flesta upplever den andra trimestern som relativt problemfri och harmonisk. Vilket kan vara bra eftersom oron inför förlossningen börjar när man kommit in i den tredje trimestern och börjar ana slutet på graviditeten.

 

Tips på saker att göra om du är orolig under graviditeten

  1. Prata med din barnmorska och berätta hur du känner
  2. Be om att få lyssna på barnets hjärtslag eller att göra extra ultraljud för att säkerställa att barnet mår bra.
  3. Ta reda på fakta i från säkra källor – läs på! Kunskap brukar lugna.

 

Behov av kontroll under graviditeten
Det är vanligt att bli lite rädd för att tappa kontrollen under graviditeten. Det är inte konstigt alls. Man är van att kunna bestämma och planera sitt liv och helst skulle man vilja planera in exakt när förlossningen ska starta, men det går inte.  Det är mycket man är med om för första gången när man är gravid och det kan kännas läskigt att man inte kan kontrollera det som sker. Många försöker behålla kontrollen genom att läsa på och försöka förstå allt som händer. Kunskap är bra, det kan lugna för tillfället, men det är också viktigt att våga byta mindset och inse att en graviditet är något man inte kan kontrollera. Det är också bra träning inför småbarnstiden. Då, om någon gång, förstår man att det inte är någon idé att kämpa emot, det är bara att följa med barnet.

Tips på saker att göra för att släppa kontrollbehovet under graviditeten
  • Släpp taget. Man kan inte kontrollera en graviditet. Den gravida kroppen och barnet lever i ett samspel och det är väldigt lite man kan göra för att påverka det.
  • Omfamna det okända. Vad som än händer kommer du att klara det.
  • Lita på kroppen. Trots att man inte fött barn tidigare vet kroppen exakt hur den ska göra för att barnet ska komma ut. Det är ju fantastiskt. Våga lita på det och kämpa inte emot.
Lyssna på hela podden med Birgitta

 

Samtliga podavsnitt med Life with Kids hittar du här.

 

 
LIFE WITH KIDS - SIGNA UPP FÖR PERSONLIGA BREV!

Med våra dagliga mailutskick får du som gravid och förstaårs­förälder stöd och råd för ett tryggare föräldraskap. Signa upp redan idag!

Läs mer här

 
© Life with Kids 2018  

 

 

 

Vår idé är att ta fram verktyg för föräldraskapet så som det ser ut idag. Vi hoppas kunna lotsa dig till ett tryggare föräldraskap. Med dagliga texter där vi blandar ny forskning, beprövade tips, råd från andra föräldrar och en klapp på axeln då och då vill vi stärka både mammor och pappor i sin föräldraroll.